2011. július 25., hétfő

A Kokeshi Macska Cirkusz rövid históriája elmesélendik utólag

Pihenő artisták (fentebb) és rokonaik (lentebb).

Régebbi, vagy inkább régies stílusú kokeshi babák.
(forrás: http://www.dollsofjapan.co.uk/kokeshi-doll.html)

Szuvenír a szebbek közül.
(forrás: www.kokeshishop.com)

Modern Creative Kokeshi, Sansaku Sekiguchi
(kyototraditions.com)

Bailey Saliwanchik nyugati átirata.
Lehet, hogy régebben, két éve, az Etsy-n láttam, de nem vagyok benne biztos, és már nem is találom...


Bár a taliándörögdi kiállítás artistái még mindig hősiesen ázogatnak a Lőke kúria kerítésén, én sátrat bontottam, összecsomagoltam, ittam egy kávét, eltűrtem és komolyabb koszolás nélkül megúsztam Tigris (aki egy termetes kutya) kitörő szeretetrohamát, és azt mondám, biz' én: pá!
A kiállításról persze megint lemaradt ez-az, amit most, itt, így bepótolni nem egészen ugyanaz, mintha ott lett volna inkább nem lehagyva, és egyébként is, a net adja a megoldást, de mégis, akkor most. Hogy mi az a "kokeshi", ez volt a kérdés sokszor. Mi fán terem, ha egyáltalán ott, és mivégre?
Fán terem, ez máris megállja a helyét. Vagyishogy fából faragják, cseresznyefából, egy egyszerű hengeres testet, rá egy nagyobb fejet. Valahol Japánban, itt is, ott is, a táj nem lényeges, mint ahogy az sem, mikor született az első, és miért, mert ezt már csak találgatni lehet. Régen. Festése egyszerű, fekete, piros, olykor sárga színekkel. A "kokeshi" név eredetéről szintén csak feltételezni lehet ezt-azt. Először fürdőhelyeken árulták emléktárgyként, és ma is igen népszerű, aminek következtében "mindenféle" minőségű és művészi kvalitású baba van forgalomban.


Mielőtt a kiállításra készültem, egy cirkuszos témájú terven dolgozgattam, és tudtam, hogy Dörögdre is ebből szeretnék vinni képeket. A figurákat szerettem volna csak kiállítani, ám ahogy kikerültek az eredeti kontextusukból, sallang lett számomra minden mozdulat. A végtagok parádéja az utóbbi hetekben éppen nem hatott meg. A testek fokozatosan egyszerűsödtek, mígnem gubó-szerűek nem lettek. Mint a kokeshi babáké. Ezek után persze engem is érdekel, vajon miféle mutatványokkal rukkolhatnak elő a cirkuszban...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése